Kutatási adatlap

Cselekvőképesség a felsőoktatásban: az egyénitől a globális szintig

A kutatás leírása

Kutatásunk célja, hogy feltárjuk a különböző felsőoktatási aktorok magukról kommunikált társadalmi szerepét és ezzel együtt a saját cselekvőképességükkel kapcsolatos percepcióikat. A kutatás során a felsőoktatási rendszer globális/makro és mezo/mikro szintjeit hasonlítjuk össze, ezzel reflektálva a struktúra és cselekvés kölcsönhatásaira. A globális és makro szint megismerése érdekében nemzetközi és magyar egyetemek küldetésnyilatkozatait elemezzük diskurzuselemzésen alapuló kevert szövegelemzési módszerekkel. Célunk, hogy feltárjuk, hogy az intézmények hogyan alkotják meg diszkurzívan a felsőoktatás társadalomban betöltött szerepét, és ez alapján a felsőoktatási intézmények saját kommunikált cselekvési terét. A mezo/mikro szint feltárásához rendszertérképezési és akciótanulás módszereket alkalmazunk. Az oktatók és hallgatók bevonásával tervezett fázisban szintén a felsőoktatás társadalmi szerepét és az egyes szereplők által magukhoz rendelt cselekvőképességét vizsgáljuk.

Időtartam

2022 - 2026

Források

  • OTKA, NKFI

Kutatásvezető

  • Géring Zsuzsanna
    2022. január 1 -

Kutatás résztvevői

Király Gábor
Frányó Zsófia
Kováts Gergely
Fehér Katalin
Plugor Réka
Tamássy Réka
Szendrei-Pál Eszter

Résztvevő BGE szervezeti egységek

  • FHERC
  • PSZK

Külső partner intézmények

  • Nincsenek külső partnerek a kutatásban

Tárgyszavak
felsőoktatás
oktatók
cselekvőképesség
hallgatók
action learning
Tudományterületek
Üzleti felsőoktatás

Eredmények

publikációk, módszertani segédlet, hallgatói és oktatói action learning folyamatok
A kutatás eredményei jól használhatók felsőoktatási intézmények szervezet-fejlesztésére és kommunikációs terének megismerésére. Emellett az action learning módszertan általában jól használható szervezetfejlesztési eszköz, ennek használatához módszertani segédletet is tervezünk készíteni.
A kutatáshoz kapcsolódó publikációk