| "Nekünk a Budapest" - Budapest turizmusa |
Kutatásunk célja Budapest turizmusának átfogó vizsgálata. A kutatás során feltárjuk a fÅ‘város jelenlegi turisztikai jellemzÅ‘it mind a kereslet, mind a kÃnálat oldaláról, és kiemelten vizsgáljuk a gazdasági válság idÅ‘szakához képest történt változásokat. |
2022 |
folyamatban |
Petykó Csilla |
| A Dunakanyar, mint nagyvárosi térség turizmusának vizsgálata |
A kutatás a Dunakanyar szabadidÅ‘s és turisztikai funkcióját, a Dunakanyarban a táj, mint vonzerÅ‘ szerepét, valamint a desztinációs márkaépÃtés megalapozásának támogatása érdekében a térség identitását, imázsát és keresletét vizsgálja. |
2001 |
2025 |
Lontai-Szilágyi Zsuzsanna |
| A fogyasztói attitűd vizsgálata, nemzeti hagyománnyal rendelkező élelmiszeripari termékek esetében |
A Nemzetközi Marketing Kutatócsoport munkájában a nemzeti értéket képviselő, helyi termékek fogyasztása, és az ezzel a területtel foglalkozó fogyasztói magatartás vizsgálatok kiemelt figyelmet kapnak. A helyi termékek fogyasztása ugyanis közvetlen kapcsolatban van a fenntarthatóság problémájával. A hazánkban nagy hagyománnyal rendelkező élelmiszeripari termékek esetében kiemelkedően fontos a fogyasztói motivációik, a termékekhez kapcsolódó fogyasztói attitűd minél alaposabb megismerése.
Cél: a fogyasztói attitűd komponenseknek az imázs kialakulásában betöltött potenciális szerepének feltárása, valamint az eredmények ismeretében marketingkommunikációs stratégiák megalkotása. A kutatás lehetÅ‘séget teremt arra, hogy az attitűd komponensek részletes feltárásával azonosÃthatóvá váljanak a fogyasztói magatartás azon rejtett területei, amelyeken a megfelelÅ‘ marketingeszközök alkalmazása hatékony lehet. |
2020. január |
2021. június |
Totth Gedeon |
| A gyermekkori élmények hatása a felnőttkori utazási döntésekre |
A kutatás célja feltárni, hogy a gyermekkori családi és iskolai, illetve a tömegmédia és a kortárscsoport mint szocializációs közeg milyen hatást gyakorol a felnőttkori, utazással kapcsolatos attitűdökre és az utazási magatartásra. |
2022 |
2025 |
Kiss Kornélia |
| A helyi értéktárak, kulturális örökségek szerepe a közművelÅ‘désben és a közösségépÃtésben a váci és dunakeszi kistérségekben |
Lakossági és szakértői percepciók vizsgálata
Az érzelmi és kognitÃv viszonyulások feltárása
A nemzeti értékpiramis imázsának, ismertségének vizsgálata
Helyi értékek további beazonosÃtása és feltárása bottom-up módszerekkel
Vonzó és különleges narratÃvák gyűjtése a helyi értékek viszonylatában (storytelling) |
2020 |
2024 |
Farkas Julianna |
| A Jövő turistája - a felelős turista |
Kutatási koncepciónk egy komplex, több lépcsÅ‘s projekt. Célja, hogy megfogalmazzuk a felelÅ‘s turizmus fÅ‘ elveit, és kidolgozzuk a jövÅ‘ turistáinak szemlélet-alakÃtásának módszerét,  a felelÅ‘sségrÅ‘l a turizmusban, a felelÅ‘s turistaságról, az utazások során felkeresett természeti és társadalmi környezet megóvásáról. |
2016.09.01 |
2017.03.31 |
Petykó Csilla |
| A konferenciaválasztás folyamatának vizsgálata a tudományos konferenciák résztvevőinek körében |
A kutatás elsődleges célja a konferencia-résztvevők konferenciaválasztási folyamatának vizsgálata a jelenléti formában szervezett tudományos szövetségi konferenciákon a számukra helyet adó turisztikai desztináció vonatkozásában. A kutatás kitér a konferencia-résztvevők motivációjának, elégedettségének és viselkedési szándékának a feltárására. |
2020 |
2024 |
Boros Kitti |
| A múzeumok szerepe és a turizmusban. Múzeumlátogatói élmény |
A kutatás egyik fókusza a múzeumok helyének vizsgálata a turizmus rendszerében (kÃnálati oldal; vonzerÅ‘, attrakció, termék, márkaképzÅ‘ és infrastrukturális elem, kreatÃv szektorral való együttműködés). A másik vizsgálati megközelÃtés a keresleti jellemzÅ‘kre irányul (látogatói összetétel - látogatókutatás -, tipológia, tértrialektikai felfogás, élmény, élménymegosztás). A primer kutatások kiemelt területét alkotják a magyarországi, azon belül a budapesti múzeumok. |
2018 |
|
Schultz Éva |
| A pálinka főzési technológiájának és érzékszervi vizsgálatokra gyakorolt hatása |
A kutatás során 12 féle gyümölcsből készült pálinka organoleptikus és spektrofotometriás vizsgálat végzése történik. |
2017.09.01 |
2019.03.01 |
Lenkovics Beatrix |
| A tájházak látogató tipológia alapú élménydimenzió vizsgálata |
A projekt elsődleges célkitűzése a hazai nemzetiségi turizmus kiemelt turisztikai attrakcióinak (tájházak és skanzenek) látogatása által generált élménydimenzió értelmezése és eredményessége a turisztikai kereslet és a helyi látogatók körében, valamin a látogatókör tipizálás és azok jellemzőinek meghatározása. |
2022 |
folyamatban |
Szeidl Klaudia |
| A társadalmi normák hatása a környezettudatos turisztikai fogyasztói magatartásra |
A kutatás célja feltárni, hogy a társadalmi normák milyen hatást gyakorolnak az utazási szokásokra, ezen belül is a környezettudatos szempontok figyelembevételére. A vizsgálatot Svédországban és Magyarországon végezzük. Svédországban kutatások által igazoltan jelen vannak a környezetet figyelembe vevÅ‘ utazással kapcsolatos normák, ezért svédországi svédek, svédországi magyarok, magyarországi svédek és magyarországi magyarok utazási szokásait, attitűdjeit, magatartását vizsgáljuk kvalitatÃv módszerrel annak érdekében, hogy feltárjuk, a szocializáció vagy az egyén által tapasztalt társadalmi normák hatása erÅ‘sebb. |
2020 |
2024 |
Hegedűs Sára |
| A turizmusban és vendéglátásban megjelenÅ‘ User Generated Content (internetes vendégvélemények) vizsgálata számÃtógépes NLP eszközökkel |
Az okoseszközök fokozatos elterjedésével és az internetalapú platformokon való tartalomalkotások térnyerésével a termékekrÅ‘l-szolgáltatásokról szerzett tapasztalatok nyilvános megosztása a felhasználók széles körében hétköznapi gyakorlattá vált. Az értékelés és véleményalkotás gyakorlata nem kerülte el a vendéglátást sem. Nem csak aktÃv tartalomalkotóként, de passzÃv tartalomfogyasztóként is általánossá vált, hogy mások véleményére hagyatkozunk, döntéseink elÅ‘tt kÃváncsiak vagyunk mások tapasztalatára. Az elmúlt évtizedben értékes adatvagyon halmozódott föl kommentek, értékelések, vélemények formájában az internet különféle közvetÃtÅ‘, aggregátor és véleményezÅ‘ oldalain. A CEVE UGC*NLP kutatásának célja, hogy BigData módszerrel gyűjtött adatbázisban gépi tanulási módszerekkel tárjuk fel a vendégvélemények sajátosságait a legnépszerűbb éttermek esetében. A kutatás során gépi tanulási módszereket alkalmazunk a természetes nyelvfeldolgozás (NLP) területén, a vélemények témáit, megoszlásait, idÅ‘beli és egyéb változásait vizsgálva. |
2024 |
folyamatban |
Hinek Mátyás |
| Adaptációs és mitigációs stratégiák |
A környezetterhelés különböző vonatkozásait elemezzük termékciklus elemzés és körforgásos gazdaság szemlélettel, érzékenységvizsgálattal. Alkalmazkodási és kibocsátás csökkentési stratégiákat elemzünk, fogalmazunk meg javaslatokat a turizmus és vendéglátás, kereskedelem területén, szem előtt tartva a jövőtudatos szemléletváltáshoz vezető edukációt, a jó gyakorlatok megosztását, megelőzést. |
2011 |
|
Szabóné Erdélyi Éva |
| Az élelmiszerpazarlás vizsgálata a szállodák és éttermek működésében |
Az F&B-folyamatban mely tevékenységek során keletkezik a legtöbb kidobandó élelmiszer (nyersanyag, feldolgozott és készétel), és milyen összetételű az?
Milyen jó gyakorlatok léteznek ennek csökkentésére?
Hogyan lehet a keletkezett élelmiszerfelesleget fenntarthatóan kezelni?
Milyen módszerekkel befolyásolható az F&B-munkatársak és a vendégek szemlélete, attitűdje, ismerete, a probléma iránti felelősségük növelhető-e? |
2012 |
2023 |
Karakasné Morvay Klára |
| Az étel és bor-párosÃtás fogyasztói attitűdje, megjelenése a gasztroturizmusban |
A kutatás célja az étel és bor-párosÃtás fogyasztói attitűd felmérése, és megjelenése a gasztroturizmusban. A kutatásban érzékszervi vizsgálatot is végzünk, bor-melegétel párosÃtás tesztelését végezzük. Az elkészült ételeket és borokat, pezsgÅ‘ket érzékszervi tulajdonságaik szerint, és Ãzharmónia alapján vizsgáljuk. Célunk egy adott borhoz a legjobban illÅ‘ ételt kiválasztani. Kutatásunkban arra is keressük a választ, hogy bizonyos ételek kombinációja javÃtja-e, vagy rontja az együttes Ãzhatást. |
2023 |
folyamatban |
Lenkovics Beatrix |
| Desztinációk turisztikai teljesÃtményének mérése |
A kutatás során kialakÃtásra került egy Turisztikai Komplex Mutató, amely figyelembe veszi a települések turisztikai teljesÃtményére ható tényezÅ‘ket, illetve a fenntarthatósági szempontokat is beépÃti. A mutatót a kutatás elsÅ‘ fázisában a Balaton környéki településeken végzett felmérésekkel tesztelték. |
2014.06.01 |
2015.01.30 |
Szalók Csilla |
| Desztinációk turisztikai teljesÃtményének település szempontú megközelÃtése |
A kutatócsoport által létrehozott Turisztikai Komplex mutatót a Nyugat-dunántúli régióban is vizsgálták, településenként. Elvégezték a korábbi évben a Balaton mellett végzett eredmények monitorozását, a települések érintett vezetőivel folytatott beszélgetések során. |
2017 |
2017. március |
Szalók Csilla |
| Egyedül nem megy? - Fogyatékossággal élő vendégek a turizmusban |
A kutatás arra irányul, hogy felmérje a fogyatékossággal élÅ‘ vendégekhez kötÅ‘dÅ‘ kereslet jellemzÅ‘it a turizmusban, valamint hogy helyzetképet alakÃtson ki a hazai turisztikai kÃnálat szolgáltatóinak felkészültségérÅ‘l |
2019 |
folyamatban |
Petykó Csilla |
| Élménygazdaság kutatóműhely |
A kutatócsoport tagjai kvalitatÃv és kvantitatÃv eszközökkel vizsgálja a turizmusban megjelenÅ‘ élmények-elvárásokat, azok megvalósulását, az egyéni és csoport-szintű jelenségeit. |
2015 |
2016. március |
Hübner Andrea |
| Fenntartható vendéglátás - Fenntarthatóság szemlélete a hazai vendéglátóiparban; Adaptációs és mitigációs stratégiák, környezetterhelés mérés) |
A környezetterhelés különbözÅ‘ vonatkozásait elemezzük termékciklus elemzés szemlélettel és érzékenységvizsgálattal. A mezÅ‘gazdasági termelés, alapanyagok előállÃtása és szállÃtása és az élelmiszeripar, élelmiszerek vendéglátásban történÅ‘ feldolgozása, a keletkezÅ‘ élelmiszerhulladék kezelése, esetleges megelÅ‘zése, közvetlenül vagy közvetve, mind hatással vannak környezetünkre. Alkalmazkodási és kibocsátás csökkentési stratégiákat elemzünk, fogalmazunk meg javaslatokat a turizmus és vendéglátás területén, szem elÅ‘tt a jövÅ‘tudatos szemléletváltáshoz vezetÅ‘ edukációt, a jó gyakorlatok megosztását, megelÅ‘zést. |
2021 |
|
Szabóné Erdélyi Éva |
| Fesztiválok gazdasági hatásainak elemzése |
A kutatás a hazai fesztiválok primer elemzése alapján igyekszik kimutatni a fesztiválturizmus nemzetgazdasági hatásait, egyes részterületeken elemzésekkel, tanulmányokkal támogatni a fesztiválszervezés hatékonyságát. |
2017.01.01. |
folyamatban |
Formádi Katalin |
| Food design |
A doktori hallgatói kutatás tágabb témaköre a food design, azaz a vendéglátó- és élelmiszeripari szolgáltatás- és termékfejlesztés. A kutatás fókusza az étkezési élmény tervezése, még pontosabban a történetmesélés és az interaktivitás szerepe az Onyx étterem kontextusában. |
2020 |
2024 |
Merkl Márta |
| Kárpátalja turizmusa |
A kutatócsoport célja hozzájárulni Kárpátalja turizmusfejlesztéséhez, magyarországi és ukrajnai látogatók körében végzett turisztikai kereslet és imázs vizsgálatok alapján. |
2006 |
folyamatban |
Lontai-Szilágyi Zsuzsanna |
| Látogatókutatás |
A Budakeszi Vadaspark megközelÃthetÅ‘ségének fenntarthatósági vizsgálata. |
2022 |
2022 |
Thuma Orsolya |
| Luxusszállodai miliő |
A luxusszállodai miliő és a luxusszállodai szolgáltatások vizsgálata a helyi társadalom szemszögéből |
2015 |
folyamatban |
Juhász-Dóra Katalin |
| Okos városok és a lakosok életminősége |
A kutatás célja, hogy adatokat gyűjtsön a budapesti lakosoktól az életminÅ‘ség legfontosabb területeirÅ‘l a városban. A kérdÅ‘Ãvet az okos város szakirodalom, valamint Budapest okos város stratégiájában megfogalmazott prioritások alapján terveztük. |
2024 |
2025 |
Smith Melanie |
| Pilgrimage sites in hungary |
WP2 The most important pilgrimage sites in V4 countries (CZ, HU, PL, SK) |
2023 |
2024 |
Harsha Kummitha |
| Sustainable tourism, Digitalization |
The Impact of Digitalization on Sustainable Branding in the Tourism destination |
2023 |
2024 |
Harsha Kummitha |
| Szabadidő, turizmus, jóllét |
A kutatás célja a jóllét és a szabadidős/turisztikai fogyasztás kapcsolatának, illetve a turisztikai foglalkoztatás jólléti dimenzióinak vizsgálata. |
2017 |
folyamatban |
Kiss Kornélia |
| Turisztikai szolgáltatók fenntarthatósággal kapcsolatos értelmezései és gyakorlatai |
A kutatás célja feltárni a turisztikai szolgáltatók (szálláshelyek, vendéglátóhelyek és utaztási irodák) fenntarthatósággal kapcsolatos értelmezéseit, illetve azt, hogy melyek azok a fenntarthatósági gyakorlatok, amelyeket megvalósÃtanak működésük során, s amelyek Ãgy egyfajta kiegészÃtÅ‘ dimenzióul szolgálnak az értelmezésekhez. |
2021 |
2024 |
Hegedűs Sára |
| Turizmus és élelmiszerbiztonság |
A kutatások a globalizálódó turizmus, élelmiszer-előállÃtás és élelmiszer-biztonság kapcsolatait, összefüggéseit vizsgálják |
2024 |
folyamatban |
Lugasi Andrea |
| Turizmus piacelemzés, szállodai komplex adatbázis elemzése, helyzetértékelés és tervezés |
Turizmus piac elemzése különböző desztinációkra, rész-piacokra és versenytársakra, az STR Share Center big data szállodai adatbázis alapján |
2020 |
|
Szabóné Erdélyi Éva, Karakasné Morvay Klára |
| Új puha készségek vizsgálata a turizmus-vendéglátásban |
A digitalizáció és automatizáció ellenére a szektor élÅ‘munka igénye nemhogy nem csökken, hanem újabb és újabb fölrajzi területek és társadalmi rétegek felÅ‘l áramlik munkaerÅ‘ a turisztikai vállalkozásokhoz. Mindemellett a szektornak meg kell küzdenie a fenntarthatóbb és környezettudatosabb működés támasztotta kihÃvásokkal, az utasok, vendégek, látogatók igényeinek elÅ‘re nem látható változásaival, és az üzleti folyamatokat támogató digitális megoldások trendjeinek követésével és azok szakszerű alkalmazásával. A kutatás célja, hogy megvizsgálja, hogy a vendéglátásban dolgozók számára mennyire fontosak a társas, digitális és zöld készségek, valamint az iparág szerint mennyire lesznek fontosak a jövÅ‘ben. |
2023 |
2024 |
Debreceni János |
| Városi zöldterületek és a lakosok jóléte |
A kutatás a budapesti Liget szerepére fókuszál a lakosok jólétében. A Liget+ tagjai között kérdÅ‘Ãvet osztanak ki. |
2024 |
2025 |
Smith Melanie |
| Zöldségekből készült párlatok vizsgálata |
Az érzékszervi tulajdonságokra irányuló vizsgálatok egyre nagyobb jelentÅ‘séget kapnak az élelmiszerek minÅ‘sÃtésében. E cél megvalósÃtása érdekében vizsgáljuk a zöldségekbÅ‘l készült párlatok minÅ‘ségének, fejlesztésének lehetÅ‘ségeit, módszereit zöldségpárlattal készült bonbonok példáján keresztül. |
2019. október |
2021. április |
Lenkovics Beatrix |